Dewasa
ini fokus pembelajaran sekolah menengah dan rendah telah semakin
menitikberatkan pemahaman konseptual selain daripada pemahaman prosedural. Ini
adalah selaras dengan objektif pendidikan matematik di Malaysia yang ingin
mendedahkan para guru dan pelajar tentang kaedah, kemahiran dan penerangan
tentang matematik (Noraini 2002). Setiap proses dalam matematik sepatutnya
dibincangkan secara berdisiplin dan diberi penerangan dengan tepat dan
terperinci. Di Barat, pemahaman matematik secara pemahaman konseptual ini telah
dipromosikan oleh National Council of Teachers of Mathematics dalam the Principles and Standards for School
Mathematics (NCTM 2000). Principles
and Standards for School Mathematics mengharapkan pelajar yang berada di
Gred 6 – 8 mampu untuk mempersembahkan, menganalisa dan mengeneralisasikan
dengan menggunakan gambarajah, graf, perkataan-perkataan dan ciri-ciri
simbolik. Mereka juga sudah sepatutnya mampu menghubung dan membandingkan
bentuk persembahan yang berbeza untuk sesuatu hubungan dan mengenalpasti
sesuatu fungsi itu linear atau bukan linear serta membezakan ciri-cirinya
dengan menggunakan gambarajah, graf dan persamaan. NCTM percaya bahawa setiap
pelajar sepatutnya mempelajari isik andungan dan proses matematik dengan
pemahaman (Hope 2006). Ini juga bertepatan dengan Turkish National Education
System yang menyatakan bahawa matlamat umum dan utama pendidikan matematik
sekolah tinggi mereka ialah untuk memberi fokus terhadap kedua-dua pemahaman
iaitu pemahaman prosedural dan pemahaman konseptual (Isleyen 2003).
Kajian Mohd Johari (2007) terhadap
pelajar matrikulasi yang mempelajari algebra yang meliputi sistem nombor,
kuadratik, polinomial, jujukan dan siri, matriks dan fungsi menunjukkan bahawa
11 orang pelajar mendapat gred A dan 14 orang pelajar gagal. Ini menunjukkan
yang lebih ramai pelajar lemah dalam matematik, khususnya algebra. Pelajar
lebih cenderung untuk menggunakan prosedur-prosedur algebra dan mengenepikan
soal bagaimana prosedur itu diperolehi. Kebanyakan pelajar lebih memfokuskan
kepada prosedur pengiraan berbanding konseptual. Banyak kajian mendapati bahawa
ramai pelajar di Amerika Syarikat dewasa ini mempunyai tahap pengetahuan
prosedural yang sederhana dan tahap pengetahuan konseptual yang lebih rendah
berbanding pengetahuan procedural (Beth 2001).
Kajian yang dijalankan oleh Mary &
Heather (2006) yang melibatkan algebra bertujuan mengkaji sejauhmana pelajar
sekolah menengah tinggi dapat menukar Bahasa Inggeris kepada simbol matematik
atau sebaliknya menggunakan indikator konseptual atau prosedural. Respon yang
salah telah diambil secara rawak untuk diperiksa untuk mengenalpasti corak
dalam respon tersebut. Dapatan kajian menunjukkan bahawa hanya 58 orang pelajar
(9%) sahaja yang dapat menjawab dengan betul kesemua 3 bahan yang diberikan. Dapatan
ini menunjukkan yang pelajar tidak bersedia secara prosedural atau konseptual
walaupun di tahap gred 7 dan 8 dalam menukar masalah matematik dalam bentuk
ayat kepada persamaan matematik.
Prosedur ialah langkah spesifik yang
diambil satu persatu (Effendi 2007). Prosedural pula ialah pembelajaran
berkenaan hukum, prinsip dan persamaan yang difahami secara ringkas sahaja
iaitu setakat mengetahui prinsip pada nama dan pernyataan. Pemahaman prosedural
merujuk kepada satu tahap pemahaman yang kebanyakannya melibatkan fakta dan
algoritma dan tidak memerlukan ilmu pengetahuan yang mendasari idea (Hope
2006). Ia juga melibatkan keupayaan membaca dan melukis graf, membuat binaan
geo dan menjalankan kemahiran bukan pengiraan seperti pembundaran (Effandi
2007). Pemahaman konseptual yang mendalam dibina untuk memberikan makna kepada
matematik di mana pelajar bukan hanya perlu tahu bagaimana untuk
mengaplikasikan kemahiran dan ilmu pengetahuan malah bila dan bagaimana untuk
mengaplikasikannya (Wisconsin 2007). Pemahaman konseptual terdiri dari hubungan
yang dibina secara internal dan dihubungkan dengan idea yang telah wujud dalam
pemikiran kita. Ia melibatkan pemahaman tentang idea dan prosedur matematik dan
juga pengetahuan tentang fakta aritmetik asas.
No comments:
Post a Comment