
Skemp
(1976) menyebut dua jenis
pembelajaran yang biasanya berlaku dalam pendidikan matematik di seluruh dunia
iaitu ‘relational understanding’ dan ‘instrumental understanding. ‘Instrumental
understanding’ ialah pembelajaran secara hafalan, ataupun ‘rules without reason’. Guru menunjukkan cara atau langkah
menyelesaikan masalah matematik dan pelajar menyerap dan menghafal tanpa
memahami sebab dan kenapa ianya begitu. Manakala ‘relational understanding’
pula ialah pembelajaran yang memfokuskan kepada konsep sebenar matematik. Pelajar
tidak di ajar cara dan langkah menyelesaikan masalah matematik. Tetapi pelajar
diajar supaya memahami konsep dalam matematik itu dengan betul supaya mereka
dapat mengaplikasi pengetahuan tersebut untuk menyelesaikan masalah.
Skemp (1976) juga menggunakan konsep
‘faux amis’ untuk menjelaskan salah faham konsep yang akan berlaku sekiranya
murid diberikan pembelajaran jenis ‘instrumental understanding’. Faux amis
ialah istilah yang digunakan oleh orang Perancis untuk menerangkan perkataan
yang sama atau hamper sama dalam dua bahasa yang berbeza tetapi mempunyai makna
yang berbeza. Contohnya ‘histoire’
dalam bahasa Perancis ialah ‘story’
dalam bahasa Inggeris, bukannya ‘history’.
Konsep ‘faux amis’ ini bole diguna
pakai dalam pembelajaran matematik. Banyak ‘faux amis’ yang boleh berlaku
sekiranya pembelajaran ‘isntrumental
understanding’ digunakan. Skemp (1976) menjelaskan kebaikan ‘relational
understanding’ dan menjelaskan mengapa ‘instrumental understanding’ lebih
popular walaupun ia mendatangkan banyak cela dalam pendidikan matematik kepada
pelajar sekolah khususnya. ‘Instrumental understanding’ akan mendatangkan
kerosakkan yang teruk terutamanya kepada pelajar-pelajar yang mempunyai IQ yang
tinggi atau pelajar genius. Ini adalah antara punca ‘drop out’ dikalangan
pelajar-pelajar bijak.
Skemp (1976) dalam artikelnya yang
bertajuk ‘Relational understanding and
Instrumental Understanding’ membincangkan isu yang sangat kritikal dan
penting terutamanya dalam pendidikan matematik. Konsep matematik adalah tunjang
utama. Pelajar perlu terlebih dahulu mahir dalam konsep matematik sebelum mampu
untuk mengaplikasikannya dalam menyelesaikan masalah harian dalam kehidupan.
No comments:
Post a Comment