Friday, 25 December 2015

Punca Jurang Pencapaian dalam matematik



SIKAP PELAJAR
Faktor yang pertama terjadinya jurang pencapaian dalam mata pelajaran Matematik ialah sikap pelajar. Mengikut Che Mah dan Mariani (2001), faktor personaliti memainkan peranan penting dalam mempengaruhi pencapaian akademik. Personaliti pelajar adalah sukar diramal. Kebanyakan dapatan kajian yang lalu menunjukkan hubungan yang positif antara sikap dan motivasi dengan pencapaian matematik. Sikap belajar berkaitan dengan perasaan terhadap matematik dan mempengaruhi motivasi, jangkaan dan minat pelajar dalam matematik (Maree, et al., 1997; Moodaley, Grobler & Lens, 2006). Bandura (1994) mendapati bahawa sikap positif terhadap pembelajaran memberi kesan yang kuat kepada motivasi pelajar. Schreiber (2002) dalam kajiannya juga mendapati, terdapatnya hubungan positif antara sikap dengan prestasi matematik pelajar.
Pelajar mempunyai tanggapan yang negative terhadap matematik. Mereka beranggapak matematik terlalu sukar dan rumit. Membosankan dan tidak mendatangkan keseronokan. Oleh itu mereka tidak berminat untuk mempelajari matematik. Selain itu punca mereka tidak berminat dengan matematik ialah kerana mereka tidak Nampak kepentingan mempelajari matematik. Mereka tidak nampak hubungkait matematik dengan pelajaran-pelajaran lain. Mereka tidak nampak kepentingan matematik dalam kehidupan seharian. Hal ini disebabkan mereka tidak memahami konsep matematik dengan betul dan menyeluruh. mereka tidak cukup pengetahuan asas matematik seperti tambah, tolak, darab dan bahagi. Tidak memahami konsep matematik dengan betul. Mereka kurang membuat latihan.
Satu lagi punca masalah pelajar dalam mempelajari matematik ialah kebimbangan matematik (mathematic anxiety). Kebimbangan matematik boleh dimaksudkan sebagai suatu perasaan yang bimbang serta tekanan terhadap gangguan memanipulatifkan nombor dan penyelesaian masalah yang berkaitan dengan matematik dalam kehidupan seharian dan dalam sesi pembelajaran mereka. Bagi seseorang yang mengalami kebimbangan matematik ini, mereka merasakan bahawa mereka tidak mampu melakukan aktiviti serta kelas yang melibatkan matematik. Kebimbangan matematik ini lebih tepat dikenali sebagai satu masalah emosi daripada masalah intelektual. Walaubagaimanapun, kebimbangan matematik ini menganggu keupayaan personaliti seseorang untuk belajar matematik dan keputusannya diperolehi dalam permasalahan intelektual.
Terdapat dua factor yang menjadi punca kebimbangan matematik iaitu ibu bapa dan guru. Bush (1991) mengulaskan bahawa kebimbangan matematik timbul di mana sikap negatif dan kebimbangan yang dipindahkan daripada orang dewasa kepada kanak-kanak. Lazarus (1974) dan Wilhelm dan Brooks (1980) menyatakan bahawa sikap ibu bapa yang negatif boleh dipindahkan kepada anak–anak  mereka dan ibu bapa juga sering mengukuhkan kebimbangan matematik anak-anak mereka. Berdasarkan kajian yang dijalankan (Puteh, 1998), ditemui bahawa punca-punca terhadap kebimbangan matematik  berkaitan rapat dengan personaliti guru serta cara pengajaran guru tersebut.
Mengikut kajian (Hubungan Sikap, Kebimbangan Dan Tabiat Pembelajaran Dengan Pencapaian Matematik Tambahan) yang dibuat oleh Arsaythamby Veloo dan Shamsuddin Muhammad (2011), (Muhammad, 2011)), ketiga-tiga pemboleh ubah tersebut memberi kesan dalam pencapaian pelajar, tetapi kebimbangan (mathematics anxiety) menunjukkan penyumbang terbesar dalam pencapaian matematik. Pelajar yang tinggi kebimbangan matematik memperolehi pecapaian yang rendah.
3.0 CORAK KEHIDUPAN KELUARGA
Kepimpinan atau cara didikan laissez-faire ialah kaedah kepimpinan tanpa ada sebarang kawalan terhadap anak-anak. Mereka bebas melaksanakan apa jua perancangan dan keinginan mereka dalam hidup dengan sepenuh kebebasan. Ibu bapa tidak ambil tahu dan memberikan sepenuh kebebasan untuk anak-anak mereka. Ibu bapa yang melaksanakan cara ini sebenarnya tidak berperanan dalam membantu anak-anak. Anak-anak dibiarkan terumbang-ambing dalam meneruskan kehidupan tanpa sebarang bimbingan dan panduan daripada ibu bapa. Kepimpinan yang demikian mengudang ke araha negatif terhadap perkembangan anak-anak. Keakraban antara ibu bapa dan anak-anak juga berkurang. Ibu bapa yang tidak mempedulikan perihal  pendidikan anak-anak sehingga mereka tidak ada rasa tanggungjawab dalam diri menyebabkan terjejasnya pencapaian akademi. Kepimpinan atau cara didikan demokrasi yang jauh bezanya dengan laissez-faire yang mana lebih menumpukan kepada perkongsian kehidupan antara ibu bapa dan anak-anak. Ibu bapa lebih banyak memberi sokongan,dorongan serta galakan kepada anak-anak jika ia sesuatu perkara yang baik.
Selain itu, berlakunya jurang pencapaian dalam kurikulum adalah kerana kurang dorongan ibu bapa. Sokongan dan dorongan sangat diperlukan oleh anak-anak untuk mengembangkan potensi anak-anak ke arah membina jati diri yang mantap. Sesetengah ibu bapa mengabaikan perasaan anak-anak mereka, tambahan pula ibu bapa yang jenis jarang berada dirumah. Ibu bapa yang tidak ada masa bersama anak-anak dan tidak ambil tahu kurikulum anak-anak sama ada anak-anak mereka cemerlang ataupun tidak dalam kurikulum. Contohnya, anak-anak yng kurang pandai dan mendapat keputusan yang kurang memuaskan, ibu bapa seharusnya memberi sokongan mahupun memberi nasihat atau dorongan kepada anak-anak supaya mereka berasa semangat untuk membaiki dan bersemangat untuk melakukan lebih baik daripada sebelum ini.Kata-kata perangsang ibu bapa adalah azimat untuk anak-anak meneruskan kehidupan dengan penuh keyakinan dan berusaha mencapai kejayaan demi kejayaan dalam hidup mereka.Menurut Angela et.al (2001) berpendapat jika keluarga melibatkan diri mereka dalam pendidikan anak-anak, anak-anak akan memperolehi gred yang lebih baik, hadir ke sekolah lebih kerap, menyiapkan kerja rumah, bersikap positif dan menamatkan pengajian dengan cemerlang.Walberg (1985) menyatakan bahawa penglibatan ibu bapa dalam aktiviti akademik anak-anak mereka amatlah penting untuk menjamin pencapaian yang lebih baik dalam sesuatu ujian atau peperiksaan.
Status sosioekonomi telah memberi impak besar kapada prestasi pelajar. Perbezaan sosioekonomi menimbulkan cabaran besar dalam mencapai kesamarataan dalam keberhasilan pendidikan. Ketaksamarataan pendidikan yang disebabkan oleh pendapatan ibu bapa pelajar dan lokasi mereka bersekolah, berkorelasi dengan pencapaian murid. Kebiasaannya pelajar yang pencapaian akademiknya baik dikaitkan dengan ibu bapa yang berpendapatan tinggi ,tahap pendidikan ibu bapa berbanding pelajar yang ibu bapanya berpendapatan rendah dan kurang berpendidikan. Keluarga yang kurang berkemampuan mempunyai pelbagai masalah kerana mereka tidak mampu membeli perlatan dan bahan pembelajaran seperti membeli buku rujukan,membayar yuran sekolah, dan lain-lain. Jika kita lihat, sesetengah keluarga miskin ini, ada yang anak sulung mereka tidak belajar kerana ingin membantu meringankan beban ibu bapa mereka yang perlu menanggung adik beradik yang lain.Rumah yang selesa tidak dapat disedikan dan suasana pembelajaran di dalam rumah yang tidak selesa. Selain itu, keluarga miskin tidak mampu menyediakan makanan yang berkhasiat dan seimbang, hal ini menyebabkan kekuranngan zat dalam tubuh badan, justeru memberi kesan yang negatif terhadap minda,fizikal dan emosi pelajar. Oleh itu, konsentrasi pelajar terganggu sehingga mereka berasa tidak minat lagi untuk belajar dalam keadaan seperti itu.
Berbeza dengan keluarga kaya yang mampu menyediakan peralatan dan bahan pembelajaran yang lengkap seperti rumah yang selesa, buku rujukan, komputer, internet malah mempunyai kehidupan yang seimbang.Majoriti keluarga yang kaya, mereka mampu menghantar anak-anak mereka bersekolah ke peringkat yang lebih tinggi sehingga pendidikan di luar negara. Mereka juga mampu menghantar anak-anak mereka ke tusyen tambahan. Dalam pada itu, ibu bapa yang berpendidikan tinggi lebih memfokuskan anak-anak mereka mengenai pentingnya pendidikan berbanding dengan ibu bapa yang kurang berpendidikan. Ada juga keluarga yang miskin yang anak-anaknya berjaya dalam pendidikan tetapi secara keseluruhannya keluarga miskin menjadi faktor jurang pencapaian pelajar dalam pendidikan. Perbezaan status ekonomi jelas mempengaruhi terhadap pencapaian murid di sekolah di mana dari keluarga yang berkempuan dari segi ekonomi mempunyai tahap pencapaian yang lebih baik berbanding murid dari keluarga miskin (Mohamad J.S et al, 2009).

No comments:

Post a Comment